De geschiedenis van Belle Epoque Rozen
Поділіться
De term Belle Époque verwijst naar een periode van culturele, economische en technologische bloei die in Europa plaatsvond tussen ongeveer 1871 en het begin van de Eerste Wereldoorlog in 1914. In deze tijd kenden kunst, mode, architectuur, wetenschap en innovatie een grote ontwikkeling. Parijs, als centrum van kunst en cultuur, speelde hierin een belangrijke rol.
De naam betekent letterlijk "mooie tijd" en roept beelden op van luxe, elegantie en optimisme. Deze periode wordt gekenmerkt door vooruitgang in de samenleving, zoals de bouw van iconische bouwwerken (bijvoorbeeld de Eiffeltoren), en het ontstaan van nieuwe kunststromingen zoals het impressionisme en art nouveau.
De geschiedenis van Belle Epoque Rozen
-
1978: Walter Verhue richt Belle Epoque op in Oostvoorne. Als pionier in de rozenwereld specialiseerde hij zich in het opsporen van vergeten, ouderwetse rozensoorten door heel Europa. Hij bracht deze soorten opnieuw op de markt, wat leidde tot een unieke teelt van traditionele rozenvariëteiten. Dit gaf Belle Epoque direct een onderscheidende positie in de markt.
-
1990: Huib Smelt en J.D. Maarse en zonen nemen Belle Epoque over. Onder leiding van Huib Smelt wordt de naam Belle Epoque naar een hoger niveau getild. Dankzij zijn inspanningen groeit het bedrijf uit tot een internationaal erkend merk. De verkoopactiviteiten breiden zich uit over de grenzen, waardoor Belle Epoque een belangrijke speler wordt op de wereldwijde rozenmarkt.
-
2019: Door een gebrek aan opvolging wordt het bedrijf Belle Epoque, samen met J.D. Maarse en zonen, beëindigd.
-
2020 - 2023: Belle Epoque maakt een doorstart als online rozenkwekerij en -winkel, waarmee de unieke producten nog steeds beschikbaar blijven voor klanten.
-
1 januari 2024: Het bedrijf komt in handen van de Aalsmeerse ondernemer Wouter de Vries. Hij bouwt voort op de rijke geschiedenis van Belle Epoque en opent opnieuw een fysieke winkel aan de Rietwijkeroordweg 28 in Aalsmeer. Daarnaast is Wouter opnieuw aan het pionieren door zich te richten op moderne rozenteelt en het ontwikkelen van een biologische kweekwijze. Hij zoekt wereldwijd naar nieuwe rozenvariëteiten en introduceert in 2025 als eerste in Nederland de Japanse rozen van de merken Wabara en Princess Roses. In de komende jaren zal hij het assortiment verder uitbreiden met nieuwe exclusieve soorten.
Deze geschiedenis toont hoe Belle Epoque zich voortdurend vernieuwt en blijft bouwen aan een traditie van kwaliteit, innovatie en internationale samenwerking.